keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Muutos


Muutoksen käynnistyminen ja kirjaaminen.


Muutos on vaikeaa. Muutoksen käynnistäminen on vaikeaa. Jos paine muutokseen tulee ulkoa, on käynnistäminen vieläkin vaikeampaa. Jos muutoksen joutuu tehdä muita varten, on sen pysyvyys mahdotonta.
Perusopetuksessa on menossa muutos. Tai no, se on ollut menossa jo pitkään. Nyt alkaa olla tilanne se, että enää ei kysytä, haluaako muuttua. Nyt on pakko. Maailma muuttuu. Yhteiskunta muuttuu.
Kenen etu muutos on? Miksi työtä tehdään? Mikä tai kuka on työn keskiössä?

Opetus on muutosta. Opetuksen tavoitteena on muutos oppijan ajatusmaailmassa. Jos muutos on tavoite, miten kukaan voi pysyä siinä prosessissa stabiilina?
Miten muutosta mitataan? Miten sitä arvioidaan? Miten sen voi tehdä ilman kirjaamista?
Muutoksessa prosessi on oleellisempaa kuin päätepiste. Mitä tapahtui matkalla, millaista reittiä nykyhetkeen päästiin, mitkä asiat vaikuttivat siihen? Mikä oli negatiivista? Mikä oli postitiivista? Voidaanko sanoa, että jollain asialla ei ollut merkitystä?

Maailma muuttuu eskosein. Rakentava kritiikki ja kyseenalaistaminen on tärkeää, mutta sättiminen ilman parannusehdotusta on kiukuttelua. Miksi vallitseva olotila olisi parempi? Miksi muutos on tarpeellinen? Jos yhteisössä on kannustava ja luottamuksellinen keskusteluyhteys, on muutos vääjäämätöntä. Tavoite vain on silloin yhtenäisempi. Toivottavasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti